Monday, 24 September 2012

~MULAKAN DENGAN BISMILLAH~


Dengan nama Allah Yg Maha Pemurah lagi Maha Pengasih…..

Mulakan setiap apa yg akn kita lakukan dgn kalimah keberkatan ini….
insyaAllah..kita akn beroleh kesenangn dan redha dari-Nya..

Teringat plak nostalgia mse zaman2 kiut miut dlu….(haha..biasa la..zmn knk2 dlu mmg la zmn pling kiut kn)…..dialog yg pling femes golongn mak2 gune ialah :

"kak long, seblum mkn kne bce ape?"
"adek, sebelum tido kne bace ape?"
"angah, sebelum bace buku kene baca ape?"

Dan jawapannya da only one….hehe

"bce bismillah….mak…."

Hehe…dlu mse kecik2 xpe arr…ad jgak mak yg igtkan…skg nie da msuk umur agk matang nie…mula lah terlupa bnyak benda..huhu…so, kne lar banyak2 bermuhasabah diri dan saling mengingati kn2?...

Jom kita jadikan kalimah bismillah nie sentiasa meniti di bibir kita dalam melakukan apa2 perkara pn…mudah mudahan Allah sentiasa mengiringi kita dalam setiap perlakuan dan keputusan yg kita ambil….dan insyaAllah Dia akn mempermudahkan setiap pekerjaan kita…..kalau kita sentiasa ingat kt Dia, Dia pn x akn lupa kt kita kn...




Walaupun seberat mana pun beban atau tanggung jawab yang perlu digalas, mulakan dengan bismillah…
Walau seperit mana pun dugaan yang melanda, mulakan dengn bismillah…
Walaupun jantung terasa bagai hendak pecah saat menahan gementar @ ketakutan…baca bismillah…
Walaupun air mata x dapat dibendung lagi saat menahan sedih di hati..ingatlah Allah..
Walau perasaan malas menyelinap ke dalam diri…ungkapkan bismillah agar kemalasan itu hilang….


Haa…nie ada satu doa tuk elakkan kita dari trus malas….jom bace sama2:

Sebelum tuu kne bace ape??

Bismillahirahmanirrahim…..

"Ya Allah, aku berlindung kpd-Mu daripada rasa sedih dan dukacita, lemah dan malas, pengecut dan kikir dan terlibat dgn hutang serta dikuasai musuh."(riwayat al-Bukhari)

Amalkan doa ni setiap pagi dan petang…x pun klu da terasa virus malas tu terjangkit kat diri kita…cepat2 dan banyak2 la bace doa nie ye…moga2 kita akan terus menjadi seorg yg rajin dan bermanfaat kepada semua…


Kemalasan nie juga kalau nk tahu merupakan salah satu ujian kepada kita…kalau kita kuat dan pandai mengawalnya…kita akan menang dan untung..manakala kalau kita terus menjadi hamba kemalasan..kitalah yg akn rugi dan tergolong dalam kelompok yg gagal…sedih kn…jom sama2 lah kita perbaiki diri…..malas nie sebenarnya berpunca dari dalam kita sendiri…so, kalau pergi hospital pn, da comfirm2 doktor x leh nk ubatkan…..sebaliknya kita yg kne rawat diri kita sendiri…hanya kita!! A LITTLE CHANGE CAN CHANGE A LOT!!Allah pn sukakan hambanya yang rajin….




"SESUNGGUHNYA TANGGUNGJAWAB KITA LEBIH BANYAK DARIPADA WAKTU YG KITA MILIKI" (iman Hasan al- Banna)


Antara tips untuk elak rasa malas ialah:
  • JGN SUKA BERTANGGUH- buat terus kerja yg perlu dibuat
  • MATLAMAT HIDUP YG JELAS
  • + THINKING - klau org lain boleh buat, ak pn boleh buat gak
  • LAWAN GODAAN SYAITAN
  • SABAR - kerja nie x susah pn, sikit lagi siap la nie…
  • JGN TERLALU KENYANG N TERLEBIH TIDUR


Lastly, sebelum mengundur diri….mulakan setiap langkah dan perbuatan kita dengan bismillah dan don't be malas2….insyaAllah, Dia akan sentiasa bersama kita dan meredhai setiap pekerjaan kita…amin…

1 comment:

  1. Assalamualaikum, nak share gambar boleh? syukran. :)

    ReplyDelete